(ABSTRAK) STRUKTUR TEKS SERAT PANITIBAYA
Galih Mardiyoga , 2102406566 (2010) (ABSTRAK) STRUKTUR TEKS SERAT PANITIBAYA. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.
Preview |
PDF ((ABSTRAK) STRUKTUR TEKS SERAT PANITIBAYA)
- Published Version
Download (78kB) | Preview |
Abstract
Serat Panitibaya merupakan karya sastra lama yang menggunakan bahasa Jawa kuna. Serat Panitibaya berisi tentang ajaran moral yang terbingkai dalam 176 larangan dalam mengarungi kehidupan dan berbentuk puisi/tembang klasik dengan metrum macapat. Serat Panitibaya terdapat struktur, baik dari segi bentuk maupun esensinya. Berdasarkan latar belakang tersebut permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimanakah struktur teks Serat Panitibaya? Adapun tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah mengungkap dan menemukan struktur teks Serat Panitibaya dengan teori strukturalisme semiotik model Tzvetan Todorov. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan objektif yakni pendekatan yang memberi perhatian pada karya sastra sebagai sebuah struktur atau pendekatan yang menitikberatkan pada karya sastra atau teks sastra. Selain itu teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik interpretasi yang digunakan untuk membedah karya sastra serta untuk menganalisis struktur. Sumber data yang digunakan adalah teks Serat Panitibaya tulisan Sultan Agung tahun 1851. Tahap-tahap penelitian ini adalah menjelaskan struktur teks Serat Panitibaya melalui aspek sintaksis, aspek semantik, dan aspek verbal. Aspek sintaksis Serat Panitibaya merupakan rangkaian dari beberapa urutan peristiwa (aspek spasial) yang dimulai dengan tujuan pengarang tentang maksud penulisan Serat Panitibaya yang menjelaskan tentang 176 larangan sebagai pedoman dalam mengarungi kehidupan diperuntukkan kepada generasi muda agar tidak salah dalam melakukan tindakan di dunia. Pada aspek semantik dalam Serat Panitibaya memiliki makna dan simbol yaitu: (1) tembang macapat, (2) simbol dan makna Ketuhanan, (3) ketidaktulusan perkataan manusia, (4) panggilan nama, (5) orang yang tidak berpendirian, (6) simbol dan makna wanita, (7) simbol dan makna pemimpin, (8) orang yang bersifat sombong serta bermulut besar, (9) seorang pria bijaksana, dan (10) simbol dan makna kesopanan. Dalam aspek verbal, menjelaskan bahwa isi teks cerita ditulis dalam bentuk metrum macapat yang secara keseluruhan merupakan tembang Pangkur. Hal itu dikarenakan pada teks Serat Panitibaya berisi mengenai ajaran-ajaran kehidupan. selain itu juga terdapat pencerita dan ragam bahasa. Dalam ragam bahasa meliputi: diksi dan majas. Diksi dalam Serat Panitibaya berfungsi untuk memperoleh keindahan dari tetembangan yang ditembangkan. Selain itu diksi juga digunakan untuk menyesuaikan setiap vocal dari akhir larik tembang. Sedangkan majas digunakan untuk memperindah kata-kata dan kalimat yang digunkan dalam Serat Panitibaya. Majas-majas yang terdapat dalam Serat Panitibaya yakni: majas epiet, majas simile, majas hiperbola, dan majas metafora. Adapun saran dari hasil penelitian ini yaitu seyogyanya dapat mendukung dalam upaya penggalian dan pengenalan naskah Serat Panitibaya sebagai bentuk pelestarian karya sastra lama yang pada kenyataan sekarang bahwa naskah kuna tidak mendapat pehatian dari kalangan masyarakat. Diharapkan penelitian ini menjadi acuan dalam pengembangan teori strukturalisme semiotik model Tzvetan Todorov terhadap peneltian teks-teks sastra di Indonesia. ---------------------------------------> Serat Panitibaya kalebet karya sastra lami ingkang kaserat basa Jawi. Ing salebeting Serat Panitibaya wonten cariyos ngengingi pitutur moral ingkang jumbuh wonten salebeting 176 wewaler wujudipun puisi Jawi/tembang klasik sarana metrum macapat. Serat Panitibaya wonten struktur saking wujud lan isinipun teks menika. Prekawis ingkang badhe dipun tliti inggih menika kados pundi strukturipun teks Serat Panitibaya? Ancasipun peneliten teks Serat Panitibaya menika kangge ndungkap lan manggihaken Struktur Teks Serat Panitibaya kanthi sarana teori strukturalisme semiotik model Tzvetan Todorov. Pendhekatan ingkang dipunginakaken ing paneliten menika ngangge pendhekatan objektif. Pendhekatan menika nggatosaken karya sastra minangka satunggaling struktur. Teknik ingkang dipunginakaken kangge ndhudhah karya sastra inggih menika teknik interpretasi kangge nganalisis struktur. Paneliten menika sumberipun saking teks Serat Panitibaya anggitanipun Sultan Agung taun 1851. Cak-cakipun paneliten menika kanthi ndudhah struktur mawi aspek sintaksis, aspek semantik, lan aspek verbal. Aspek sintaksis Serat Panitibaya awujud rantaman pinten-pinten prastawa ingkang dipunwiwiti pinujuning maksud kang nganggit ingkang kaperang wonten 176 wewaler wonten ing nglampahi panguripan kangge taruna-taruna siwi supados mboten lepat ngayahi tindaktanduk wonten ing jagad. Wonten aspek semantik ing Serat Panitibaya ugi adhedasar teges lan pralambang, inggih menika: (1) tembang macapat, (2) teges lan pralambang Gusti akarya jagad, (3) teges lan pralambang mboten tulusipun ngendikanipun manungsa, (4) teges lan pralambang asma tetimbalan, (5) teges lan pralambang tiyang ingkang mboten teguh gayuhipun, (6) teges lan pralambang tiyang estri, (7) teges lan pralambang punggawa, (8) teges lan pralambang tiyang ingkang angkuh sarta rubeda, (9) teges lan makna tiyang jaler wicaksana, lan (10) teges lan pralambang tatatrapsila. Dene aspek verbal menika anggenipun ngandharaken ngginakaken metrum macapat. Tembang macapatipun ingkang sedayanipun ngginakaken tembang Pangkung. Dene saged mekaten amarga wonten teks Serat Panitibaya wosipun nedahaken pitutur wonten pituturpitutur ing panguripan. Sanesipun ugi wonten pencerita lan ragam bahasa. Ing salebeting ragam bahasa wonten dhiksi kaliyan majas. Dhiksi menika ancasipun kangge nuwuhaken kaendahan ingkang dipuntembangaken, ugi kangge jangkepi guru lagu saking gatra tembang, dene majas dipun ginakaken kangge ngawontenaken tembung-tembung lan ukara ingkang wonten ing Serat Panitibaya. Majas-majas ingkang wonten ing salebeting Serat Panitibaya menika majas epiet, majas simile, majas hiperbola, lan majas metafora. Paneliten menika saged ngaturi saran, bilih naskah Serat Panitibaya supados saged nyengkuyung wonten upayanipun ndudhah lan nepangaken naskah Serat Panitibaya dados dipunlestantunaken mawi karya sastra lami ingkang kasunyatan menika minangka naskah kina kirang dipungatosaken kaliyan bebrayaning ngaurip. Paneliten saged dados tuladha cak-cakanipun analisis sastra strukturalisme semiotik modhel Tzvetan Todorov.
Item Type: | Thesis (Under Graduates) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Strukturalisme, Semiotik, Serat Panitibaya. |
Subjects: | P Language and Literature > PN Literature (General) |
Fakultas: | Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1) |
Depositing User: | Users 98 not found. |
Date Deposited: | 15 Oct 2011 02:54 |
Last Modified: | 19 Oct 2011 02:04 |
URI: | http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/5732 |
Actions (login required)
View Item |