STRUKTUR NARATIF CERITA RARA YANA DALAM LAKON MALING KAPA MALING KENTIRI OLEH KETHOPRAK CAHYO MUDHO


Shinta Wulandari , 2601413104 (2017) STRUKTUR NARATIF CERITA RARA YANA DALAM LAKON MALING KAPA MALING KENTIRI OLEH KETHOPRAK CAHYO MUDHO. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

[thumbnail of 2601413104.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (620kB) | Preview

Abstract

Cerita Rara Yana merupakan salah satu cerita yang ada di Kabupaten Pati. Cerita tersebut memiliki nilai-nilai moral yang patut dijadikan contoh untuk para wanita. Hal ini mendorong peneliti untuk mengetahui bagaimana struktur naratif cerita Rara Yana. Permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah (1) bagaimana sruktur naratif cerita Rara Yana di Kabupaten Pati, (2) bagaimana transformasi cerita Rara Yana dalam lakon Maling Kapa Maling Kenthiri yang dipentaskan kethoprak Cahyo Mudho. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan intertekstualitas karena membandingkan antara teks hipogram dan teks saduran yaitu cerita yang dibawakan oleh Ketoprak Cahyo Mudho dalam lakon Maling Kapa Maling Kenthiri. Teori interteks yang dipakai yaitu teori yang dipaparkan oleh Frow, karena penelitian ini difokuskan pada transformasi cerita Rara Yana dalam Lakon Maling Kapa Maling Kentiri oleh Ketoprak Cahyo Mudho. Sumber data adalah cerita Rara Yana dalam Buku Sejarah Perjuangan Sunan Ngerang, penuturan masyarakat sekitar tentang cerita Rara Yana, dan vidio ketoprak lakon Maling Kapa Maling Kenthiri oleh Ketoprak Cahyo Mudho. Analisis data menggunakan metode analisis struktur naratif. Hasil penelitian ini berupa struktur naratif cerita Rara Yana serta transformasi cerita Rara Yana dalam Lakon Maling Kapa Maling Kenthiri. Dalam struktur naratif cerita tersebut terdapat empat belas kejadian (happening) dan empat puluh tujuh tindakan (action) serta wujud (existent) yang didukung oleh tokoh (character). Tokoh protagonis, diantaranya Sunan Muria, Sunan Ngerang, Nyai Sunan Ngerang, Cakra Jaya, Pulo Jati, Aryo Sabrang, Nyai Cakra Jaya, Pujiwat, Rangga Jaya, Rara Yana. Sedangkan tokoh antagonis adalah Maling Kapa, dan sebagai tokoh tambahan antagonis yaitu Maling Kenthiri dan Pathak Warak. Selain tokoh protagonis dan antagonis juga terdapat tokoh netral, yaitu Ki Dathuk Lodhang. Selain itu yang termasuk wujud (existent) adalah latar (setting), yang terdiri dari latar waktu, tempat, dan sosial. Latar waktu, terjadi sekitar abad XIII M. Latar tempat, di sekitar Kecamatan Juwana yaitu Kasunanan Ngerang tepatnya di Desa Pekuwon, Kadipaten Tunjung Pura yang sekarang di sebut desa Jepuro, Kadipaten Buntar yang sekarang disebut Desa Bendar, dan di Muria Kudus. Latar sosial berkaitan dengan perilaku kehidupan yang terjadi di sekitar Kasunanan Ngerang. Transformasi cerita Rara Yana yaitu pada saat Rara Yana diculik oleh Maling Kapa, pada teks hipogramnya tidak ada cerita yang menyebutkan Maling Kapa menculik putri Sunan Ngerang tersebut. Dalam teks ix hipogramnya Maling Kapa dan Maling Kenthiri merupakan murid yang penurut dan taat kepada perintah Allah. Mereka menjadi pemimpin yang disegani dan disayangi di Kadipaten Buntar. Mereka berdua senang melakukan kebaikan dengan cara diam-diam agar orang lain tidak mengetahuinya. Termasuk ketika mereka berdua membantu Sunan Muria dalam menyelamatkan Rara Yana dari tangan Pathak Warak. Dalam teks hipogramnya, mereka berdua merupakan tokoh protagonist bukan tokoh antagonis. Tidak lama setelah mereka memajukan Kadipaten Buntar, ajal menjemput mereka berdua. Kakak beradik itu kemudian dimakamkan di Kasunanan Ngerang sesuai perintah Sunan Ngerang. Transformasi cerita juga terdapat dalam kisah percintaan Rangga Jaya dan Pujiwat. Pujiwat dalam teks hipogramnya diceritakan menghilang begitu saja menuju barat di daerah Se Gelap. Dia menghilang dikarenakan malu, Rangga Jaya yang melamarnya tidak sanggup menuruti syarat yang diberikannya yaitu membawa gapura kaputren Majapahit ke Ngerang. Penggarapan cerita pada pertunjukan ketoprak Cahyo Mudho berbeda dengan yang lain. Jika biasanya di awal pertunjukan terdapat adegan kedhatonan, justru ketoprak Cahyo Mudho memberikan sensasi baru. Awal pertunjukan setelah srimpen, langsung adegan gandrung-gandrungan antara Maling Kapa dan Rara Yana. Hal ini menjadi siasat yang dimungkinkan agar penonton tidak bosan dengan penggarapan cerita yang mudah ditebak pembabakannya. Hal tersebut di harapkan mampu membuat penonton lebih antusias untuk mengetahui kelanjutan cerita. Saran yang dapat diberikan, agar cerita ini dapat dilestarikan keberadaannya selain dari pertunjukan ketoprak adalah dengan dibuatnya buku cerita Rara Yana berbahasa Jawa. Buku tersebut bisa dijadikan bahan ajar atau bisa di jadikan referensi cerita anak agar cerita tersebut tidak hilang begitu saja. Masyarakat juga harus ikut berpartisipasi dalam melestarikan cerita serta budaya lokal seperti ketoprak agar anak cucu bisa mengetahui adanya warisan budaya bangsa. Crita Rara Yana mujudake salah sawijining crita ana ing Kabupaten Pati. Crita kasebat duwe nilai-nilai moral kang apik sing bisa didadekake tuladha kanggo para wanita. Perkara kuwi kang ndadekake paneliti kanggo ngerteni kepriye struktur naratife crita Rara Yana. Masalah ing panaliten iki, yaiku (1) kepriye struktur naratife crita Rara Yana ana ing Kabupaten Pati, (2) kepriye transformasi crita Rara Yana ana ing lakon Maling Kapa Maling Kentiri saka Kethoprak Cahyo Mudho. Phendhekatan kang dienggo yaiku pendhekatan intertekstualitas amarga mbandingake antarane teks hipogram lan teks saduran, yaiku crita kang dipentasake Kethoprak Cahyo Mudho ana ing lakon Maling Kapa Maling Kentiri. Teorine nganggo teori Frow, amarga panaliten iki ngenani hubungan ing antarane teks loro.Sumber data yaiku crita Rara Yana ana ing Buku Sejarah Perjuangan Sunan Ngerang, crita sing dicritakake wong-wong ana ing sakiwa-tengene Makam Purbakala Sentono, lan video ketoprak Lakon Maling Kapa Maling Kentiri saka Ketoprak Cahyo Mudho. Analisis datane nganggo metode analisis struktur naratif. Asile panaliten iki, wujute struktur naratif crita Rara Yana sarta transformasine crita Rara Yana ing lakon Maling Kapa Maling Kentiri. Sajroning struktur naratif crita kasebat ana patbelas kedadean (happening) lan patang puluh pitu tindakan (action) sarta wujud (existent) kang disengkuyung dening tokoh (character). Tokoh protagonist, yaiku Sunan Muria, Sunan Ngerang, Nyai Sunan Ngerang, Cakra Jaya, Pulo Jati, Aryo Sabrang, Nyai Cakra Jaya, Pujiwat, Rangga Jaya, Rara Yana. Tokoh antagonize yaiku Maling Kapa lan tokoh tambahan antagonis yaiku Maling Kentiri lan Pathak Warak. Sakliyane tokoh protagonis lan antagonis uga ana tokoh netral, yaiku Ki Dathuk Lodhang. Sakjroning wujud (existent) yaiku latar (setting), kang kapara dadi telu latar wektu, papan, lan sosial. Latar wektu, kadedan kira-kira abad XIII M. Latar papan, ing saindhenge Kecamatan Juwana yaiku Kasunanan Ngerang ing Dhusun Pekuwon, Kadipaten Tunjung Pura kang saiki kasebat Dhusun Jepuro, Kadipaten Buntar kang saiki kasebat Dhusun Bendar, lan ana ing Muria Kudus. Latar sosial gegayutan marang xi lelakuning urip kang kedadeyan ing sakiwatengene Kasunanan Ngerang. Transformasi crita Rara Yana nalika Rara Yana dicolong Maling Kapa, ana ing teks hipograme ora ana crita kang nyebutake kaya mangkono. Ana teks hipogram kuwi Maling Kapa lan Maling Kentiri murid kang nurut lan patuh marang perintahing Gusti Allah. Wong sakloron kuwi dadi pemimpin kang diajeni lan dikasihi ing Kadipaten Buntar. Wong sakloron kuwi seneng nglakoni kabecikan kanthi cara meneng-meneng supaya wong liya padha ora ngerti. Kaya nalika wong loro kuwi nulungi Sunan Muria kanggo nyelametake Rara Yana saka Pathak Warak. Ana ing teks hipograme, wong sakloron kuwi tokoh protagonis dudu tokoh antagonis. Ora let suwe, sawise wong sakloron kuwi gawe reja Kadipaten Buntar, dheweke padha katekan pati. Kakang adhi kuwi banjur dimakamke ing Kasunanan Ngerang merga prentahe Sunan Ngerang. Transformasi crita uga ana ing bab katresnane Rangga Jaya lan Pujiwat. Pujiwat yen ana ing teks hipogramme diceritake ngilang nalika mlaku ngulon ing Dhusun Se Gelap. Dheweke ngilang amarga isin, Rangga Jaya kang wis nglamar dheweke ora saguh nuruti bebana kang dibobotake yaiku nggawa Gapura Kaputren Majapahit menyang Ngerang. Anggone nggarap crita, ketoprak Cahyo Mudho radha beda karo sing liya. Yen biasane diwiwiti adegan kedhatonan, nanging ketoprak Cahyo Mudho menehi sensasi anyar. Wiwit pertunjukan sawise srimpen, langsung adegan gandrung-gandrungan antarane Maling Kapa lan Rara Yana. Prekara kuwi menawa dadi siasat utawa trik supaya penonton ora bosen karo penggarapan crita kang gampang dibedhek babak-babake. Bab kuwi diarepake bisa gawe penonton luwih antusias kanggo ngerti bacutan critane. Pamrayoga kang bisa diaturake, supaya crita iki bisa dilestarekake sakliyane saka pertunjukan ketoprak yaiku crita iki bisa digawe buku crita Rara Yana nganggo basa Jawa. Buku kasebut bisa didadekake bahan ajar utawa bisa didadekake referensi crita anak supaya critane ora ilang. Masyarakat uga kudu melu nglestarekake crita sastra budaya lokal kayata kethoprak supaya anak putu bisa ngerti warisan budaya bangsa.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: transformasi, cerita rakyat
Subjects: L Education > Special Education > Language and literature education
P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures > PI1 Indonesia > Javanese Language and Literature
Fakultas: Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1)
Depositing User: Users 7 not found.
Date Deposited: 05 Apr 2018 17:39
Last Modified: 05 Apr 2018 17:39
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/30615

Actions (login required)

View Item View Item