PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI MEDIA LIRIK TEMBANG CAMPURSARI DENGAN METODE SUGESTI-IMAJINASI PADA SISWA KELAS X AK1 SMK NEGERI 3 JEPARA


Tsalitsah Inayati , 2102405016 (2009) PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI MEDIA LIRIK TEMBANG CAMPURSARI DENGAN METODE SUGESTI-IMAJINASI PADA SISWA KELAS X AK1 SMK NEGERI 3 JEPARA. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

[thumbnail of PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI MEDIA LIRIK TEMBANG CAMPURSARI DENGAN METODE SUGESTI-IMAJINASI PADA SISWA KELAS X AK1 SMK NEGERI 3 JEPARA]
Preview
PDF (PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI MEDIA LIRIK TEMBANG CAMPURSARI DENGAN METODE SUGESTI-IMAJINASI PADA SISWA KELAS X AK1 SMK NEGERI 3 JEPARA) - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Keterampilan menulis narasi merupakan salah satu aspek keterampilan berbahasa yang sangat penting. Meskipun demikian, keterampilan menulis narasi siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara tergolong rendah. Terbukti dari kriteria ketuntasan minimum 65,00, hanya tercapai nilai rata-rata sebesar 61,85. Rendahnya keterampilan tersebut disebabkan oleh beberapa faktor, yaitu: faktor siswa, strategi pembelajaran, dan media pembelajaran. Faktor siswa, sebagian besar siswa kesulitan menentukan ide, topik serta gagasan untuk menulis narasi. Selain itu, para siswa belum bisa menerapkan ragam bahasa Jawa dengan benar. Rendahnya keterampilan menulis narasi siswa juga disebabkan strategi pembelajaran yang diterapkan oleh guru kurang variatif dan kurangnya media pembelajaran. Berdasarkan hal tersebut, permasalahan penelitian ini adalah: (1) bagaimanakah peningkatan keterampilan menulis narasi melalui media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi pada siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara dan (2) bagaimanakah perubahan perilaku siswa dalam pembelajaran menulis narasi melalui media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi pada siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis narasi melalui media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi dan perubahan perilaku siswa yang terjadi setelah pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang terdiri atas dua siklus, yaitu siklus I dan siklus II. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan data tes dan nontes. Teknik tes berupa keterampilan menulis narasi melalui media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi. Teknik nontes berupa data observasi, jurnal guru, jurnal siswa, dan hasil wawancara. Analisis data dilakukan dengan teknik kualitatif dan kuantitatif. Analisis hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan menulis narasi melalui media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi. Pada prasiklus, nilai rata-rata klasikal mencapai 61,85 dengan kategori kurang. Hasil tersebut meningkat sebesar 6,19% pada siklus I dengan nilai rata-rata klasikal sebesar 65,68 atau dalam kategori cukup. Kekurangan siswa pada siklus I adalah kurang maksimalnya unsur-unsur narasi, imajinasi, dan penggunaan unggah-ungguh basa Jawa pada tulisan siswa. Kekurangan tersebut diperbaiki pada siklus II. Tembang yang dipakai dalam siklus II yaitu tembang Andhe-andhe Lumut. Pada siklus II, hasil tersebut meningkat lagi sebesar 17,59 % dengan nilai rata-rata klasikal sebesar 77,23 atau dalam kategori baik atau meningkat sebesar 24,87% dari hasil prasikus. Dari data nontes, diperoleh hasil bahwa sebagian besar siswa senang dan tertarik dengan pembelajaran menggunakan media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi. Selain itu, media tersebut dapat membantu kesulitan siswa dalam menentukan topik dalam tulisan narasinya. Berdasarkan hasil penelitian tersebut, penulis menyarankan guru supaya lebih kreatif dalam menggunakan media dan metode pembelajaran serta dapat menerapkan media lirik tembang campursari dengan metode sugesti-imajinasi ketika pembelajaran menulis narasi. Siswa disarankan terus berlatih menulis karangan narasi agar mampu meningkatkan ide-ide secara urut sesuai dengan peristiwa yang ditulis dengan penggunaan unggah-ungguh basa Jawa yang tepat dan benar. Bagi peneliti lain, disarankan agar melakukan penelitian lanjutan dari penelitian ini dengan media yang lain untuk menambah khazanah pembelajaran bahasa. ------------------------------------------------> Ketrampilan nulis narasi iku mujudake salah sijine aspek ketrampilan basa kang wigati. Ewasemana, ketrampilan nulis narasi siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara kagolong endhek. Kabukti, saka kriteria ketuntasan minimum 65,00, biji rata-rata siswa mung 61,85. Endheke ketrampilan kasebut jalaran saka pirang-pirang faktor, yaiku: faktor siswa, strategi pasinaon, lan media pasinaon. Faktor siswa, akeh-akehe siswa kangelan anggone milih ide, topik, uga gagasan kanggo nulis narasi. Saliyane iku, para siswa kurang bisa migunakake basa Jawa kang trep lan bener. Endheke ketrampilan nulis narasi siswa uga amarga strategi pasinaon kang dicakake guru kurang variatif lan kurange media pasinaon. Adhedhasar kanyatan kasebut, underaning perkara ing panaliten iki, yaiku: (1) kepriye undhaking keterampilan nulis narasi ing siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara kanthi migunakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi lan (2) Apa ana tindak-tanduk siswa kang owah sawise migunakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi. Panaliten iki duwe karep: (1) mangerteni undhaking ketrampilan nulis narasi siswa ing kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara sawise migunakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi, (2) mangerteni apa ana tumindake siswa kelas X Ak1 SMK Negeri 3 Jepara kanthi migunakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi. Panaliten iki kalebu panaliten tindakan kelas (PTK) kang kaperang dadi rong siklus, yaiku siklus I lan siklus II. Data panaliten migunakake data tes lan nontes. Teknik tes arupa ketrampilan nulis narasi kanthi lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi. Teknik nontes arupa data tumindake siswa saka asil observasi, jurnal guru, jurnal siswa, lan wawancara. Analisis data ditindakake kanthi cara teknik kualitatif lan teknik kuantitatif. Asil panaliten nuduhake ana undhake biji nulis narasi kanthi media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi. Asile prasiklus nuduhake yen biji ratarata kelas klasikal 61,85, kanthi kategori kurang. Asile munggah 6,19% ana ing siklus I, kanthi biji rata-rata klasikal 65,68 utawa kategori cukup. Kakurangan siswa ana ing siklus I yaiku unsur-unsur narasi lan imajinasi kang kurang maksimal, sarta unggah-ungguh basa Jawa kang dianggo kurang bener lan trep. Bab kurange iku banjur dibenerake ing siklus II. Tembang campursari kang digunakake yaiku tembang Andhe-andhe Lumut. Ana ing siklus II, asil kasebut mundhak maneh 17,59% kanthi biji rata-rata klasikal 77,23 utawa kategori apik, utawa mundhak 24,87% saka asil prasiklus. Saliyane iku, asil tes prasiklus munggah 31,56% ing siklus II. Saka data nontes entuk asil yen akeh siswa kang seneng uga bisa nggampangake siswa nulis narasi kanthi migunakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi. Saliyane kuwi, media kasebut bisa nggampangake siswa nentukake topik ana ing tulisan narasi. Awit saka panaliten iki, mungguhing para guru prayoga luwih kreatif migunakake strategi lan media pasinaon, sarta bisa ngecakake media lirik tembang campursari lan metode sugesti-imajinasi nalika pasinaon nulis narasi. Tumrap para siswa kaajab terus gladhen nulis narasi supaya bisa migunakake ideide kanthi urut miturut kedadean kang ditulis. Tumrap para panaliti liyane, kaajab nglaksanakake panaliten sateruse saka panaliten iki kanthi media liya kanggo ngganepi khazanah pasinaonan basa.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: keterampilan menulis narasi, media lirik tembang campursari, metode sugesti-imajinasi ketrampilan nulis narasi, media lirik tembang campursari, metode sugesti-imajinasi
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Fakultas: Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1)
Depositing User: Users 98 not found.
Date Deposited: 23 May 2011 08:46
Last Modified: 25 Apr 2015 04:51
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/2536

Actions (login required)

View Item View Item