(ABSTRAK) NARASI KELISANAN DALAM TRADISI NGLIWETI PARI DESA JURANGJERO REMBANG


Arie Ikha Safitri, 2102407060 (2011) (ABSTRAK) NARASI KELISANAN DALAM TRADISI NGLIWETI PARI DESA JURANGJERO REMBANG. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

[thumbnail of (ABSTRAK) NARASI KELISANAN DALAM TRADISI NGLIWETI PARI DESA JURANGJERO REMBANG]
Preview
PDF ((ABSTRAK) NARASI KELISANAN DALAM TRADISI NGLIWETI PARI DESA JURANGJERO REMBANG) - Published Version
Download (162kB) | Preview

Abstract

Posisi tradisi lisan yang masih terpinggirkan, potensinya masih terabaikan, dan masih banyak yang menganggap bahwa tradisi lisan hanyalah peninggalan masa lalu yang hanya cukup menjadi kenangan manis. Tradisi masyarakat khususnya tradisi ngliweti pari yang kini mulai luntur oleh perubahan sosial dan ekonomi hanya memiliki nilai luarnya saja. Artinya masyarakat melakukannya karena takut dikucilkan. Masyarakat hampir tidak tahu arti sesungguhnya dari ngliweti pari terlebih lagi masyarakat kurang tahu tentang donga ngliweti pari. Adapun permasalahan yang akan dibahas dalam penelitian ini adalah bagaimana struktur kelisanan donga (doa) dalam ritual ngliweti pari, dan persepsi masyarakat terhadap makna donga ngliweti pari. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan struktur kelisanan donga (doa) dalam ritual ngliweti pari, mengetahui persepsi masyarakat terhadap makna doa ngliweti pari. Penelitian ini menggunakan pendekatan etik-emik. Etik mengacu pada halhal yang berkaitan dengan budaya yang menggambarkan klasifikasi dan struktur doa ngliweti pari menurut temuan pengamat/peneliti. Emik mengacu pada sudut pandang suatu masyarakat dalam mempelajari tradisi ngliweti pari dan memberi makna doa ngliweti pari. Etik adalah apa yang dipahami peneliti, sementara emik adalah apa yang ada dalam benak kelompok masyarakat. Teknik pengumpulan data melalui pengamatan, wawancara, dan perekaman data kelisanan. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif untuk menggambarkan secara sistematik dan akurat fakta dan karakteristik mengenai tradisi ngliweti pari. Simpulan dari hasil penelitian ini adalah struktur doa dalam penelitian ini mencakup doa dalam tradisi ngliweti pari, komponen pembangun struktur doa dalam tradisi ngliweti pari, dan makna doa tradisi ngliweti pari. Doa ngliweti pari terdiri dari doa ngutugi, doa mendhet pantun wiwitan (mengambil padi pertama), dan doa bancakan (selamatan). Komponen pembangun struktur doa ngliweti pari adalah salam pembuka, niat, sugesti, tujuan, harapan, penutup. Dari struktur doa di atas dapat dijelaskan lebih lanjut, yaitu doa yang memiliki bagian lengkap doa ngutugi sedangkan doa dengan bagian yang tidak lengkap adalah doa mendhet pantun wiwitan dan doa bancakan. Doa ngliweti pari mengandung makna kecintaan, penerimaan, ketundukan, dan ucapan rasa syukur karena Allah telah memberikan berkah, meminta petunjuk kepada Allah agar hasil panen bisa digunakan untuk ibadah selain itu meminta kebaikan di dunia dan akhirat serta keselamatan dari siksa api neraka. iii Persepsi masyarakat terhadap doa ngliweti pari bagi masyarakat pendukungnya, bagi anak muda yaitu tidak mengetahui sama sekali makna doa. Bagi orang dewasa ada yang mengetahui doa dan ada yang tidak. Orang tua mengetahui doa ngliweti pari. Akan tetapi masyarakat pendukung tradisi ngliweti pari belum mengetahui makna doa itu secara keseluruhan. Saran yang akan disampaikan penelitian ini hendaknya dapat menambah wawasan bagi masyarakat pendukung tradisi ngliweti pari, menambah wawasan dalam dunia apresiasi sastra Jawa serta menjadi jembatan bagi munculnya penelitian baru dengan pendekatan dan teori yang berbeda, khususnya penelitian yang membahas tentang tradisi atau karya-karya sejenisnya demi kemajuan pembahasan tentang sastra Jawa. Penelitian ini dapat dijadikan sebagai tambahan referensi bagi pengemban penelitian tentang pemahaman dalam karya sastra, terutama yang berhubungan dengan struktur doa dalam tradisi masyarakat Jawa. Selain itu, untuk berkembangnya budaya Jawa karya semacam itu haruslah didukung baik kualitas maupun kuantitasnya. -----------------------------------------------> Tradhisi lisan sing kurang oleh kawigaten, isih akeh sing nganggep yen tradhisi lisan kuwi wis kapungkur lan cukup dadi pangeling-eling wae. Tradhisi masyrakat mligine tradhisi ngliweti pari sing saiki wis luntur dening pranata sosial lan prakara kang diukur saka ekonomi kuwi mung dingerteni njabane thok. Tegese masyrakat nglakoni tradhisi mau amarga wedi yen ora disrawungi liyan. Masyarakat meh ora ngerti tegese tradhisi ngliweti pari luwih-luwih masyarakat ora ngerti donga kang ana sajroning tradhisi ngliweti pari. Underaning prekara kang dirembug ing panaliten iki yaiku kepriye struktur kelisanan donga ngliweti pari lan tanggapane masyarakat marang donga ngliweti pari. Panaliten iki nduweni tujuan njlentrehake struktur kelisanan donga ngliweti pari lan nyritakake tanggapane warga tumprap donga ngliweti pari. Panaliten iki migunakake pendhekatan etik-emik. Etik ngandharake prakara-prakara kang ana gegayutane karo budaya sing nggambarake klasifikasi lan fitur-fitur struktur donga ngliweti pari manut panemune panaliti. Emik ngandharake wawasan masyarakat sajrone nyinaoni lan menehi makna donga ngliweti pari. Etik yaiku apa kang dipahami panaliti, dene emik yaiku apa sing ana inng pamikire kelompok masyarakat. Teknik kanggo ngumpulke dhata yaiku observasi, wawancara, lan rekaman. Metodhe sing digunaake yaiku metodhe deskriptif kualitatif kanggo nggambarake kanthi urut, runtut lan apa anane bab ngliweti pari. Dudutan saka asile panaliten nuduhake yen struktur donga ngliweti pari dumadi saka donga ngliweti pari, komponen struktur donga, lan makna donga ngliweti pari. Donga ngliweti pari madeg saka donga ngutugi, donga mendhet pantun wiwitan, lan donga bnacakan. Komponen donga ngliweti pari yaiku: salam pambuka, niyat, tujuan, pangarep-arep, jeneng sasaran, lan panutup. Saka struktur donga ing dhuwur isa dijlentrehake kanthi luwih gamblang, yaiku donga kang duweni bagian ganep donga ngutugi dene donga kanthi bagian ora ganep yaiku donga mendhet pantun wiwitan lan donga bancakan. Donga ngliweti pari nduweni teges katresnan, nrima, patuh, ngaturake rasa syukur marang Allah gandheng wis paring berkah, nyuwun pituduh marang Allah supaya kasile panen bisa dianggo sangu ngibadah sakliyane kuwi nyuwun supaya diwenehi kabecikan ing donya lan akhirat sarta bisa selamet saka panyiksane geni neraka. Tanggapane masyarakat yaiku: tumrap cah nom ora ngerti babar blas donga ngliweti pari, tumrap wong diwasa ana sing ngerti lan ana sing ora, wong sing wis sepuh ngerti donga ngliweti pari. Nanging masyarakat kang nyengkuyung tradhisi ngliweti pari durung padha mangerteni makna donga ngliweti pari kanthi jangkep. Gegayutan karo asile panaliten iki, kaajab bisa nambahi wawasan masyarakat kang nyengkuyung tradhisi ngliweti pari lan lantaran kanggo anane penelitian anyar, khususe penelitian tradhisi Jawa utawa karangan-karangan sejenise kanggo majune rembug babagan sastra Jawa. Panaliten iki diajab supaya bisa nambah wawasan ing jagading apresiasi sastra Jawa. Panaliten iki bisa nambahi referensi tumrap panaliten babagan kang mirunggan marang karya sastra, utamane kang gegayutan karo struktur donga ing tradhisi masyarakat Jawa. Saliyane kuwi, kanggo ngrembakakake budaya Jawa. Karya kang kaya mengkono kudu disengkuyung saka kualitas apadene kuantitase, gegayutan karo proses pangriptane karya-karya sastra Jawa.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: Struktur Kelisanan, Tradisi Ngliweti Pari, dan Persepsi Masyarakat.
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GN Anthropology
Fakultas: Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1)
Depositing User: Users 98 not found.
Date Deposited: 19 Oct 2011 02:32
Last Modified: 19 Oct 2011 02:32
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/5876

Actions (login required)

View Item View Item