SURVEI KEAKTIFAN ANAK TUNAGRAHITA DALAM MENGIKUTI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DI SLB N 2 PEMALANG TAHUN 2016


Muntolip Holik , 6101412013 (2016) SURVEI KEAKTIFAN ANAK TUNAGRAHITA DALAM MENGIKUTI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DI SLB N 2 PEMALANG TAHUN 2016. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

[thumbnail of 6101412013.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Intellectual Disability Students are special students both in their characteristics as well as the teaching and learning process for them. The activeness of the children in following the learning process becomes important to be observed in order to determine their ability to absorb the teaching materials. By knowing the activeness of the children then, the teacher can provide the appropriate learning techniques which should be used so that the children become an active learner and create enjoyable learning processes. The focus and the aim of this research was to determine the activeness level of intellectual disabilities children in following the physical education learning in the State Special School 2 Pemalang in academic year of 2016. The population of the study was the elementary school children of State Special School 2 Pemalang C class category in academic year of 2016 which amounted to 77 children. The study used a purposive sampling technique that was intentional sampling in accordance with the requirements of sample. The samples used were elementary school children with intellectual disability in lightweight category amounted to 24 children where in each class were taken 4 children. This study was a qualitative research. The researcher used a percentage descriptive as the secondary data which collected by survey method. To collect the data the researcher conducted some interviews, documentation and observation. The data analysis on the study is presented in the form of descriptive analysis. The results of the research showed that the activeness level of elementary school children with intellectual disabilities in State Special School 2 Pemalang when following the physical education learning could be said to be good, the results obtained indicated a percentage of activeness level was 69.79%. The percentage result was the average number of two times observations which was conducted by the researcher on August 9 to 30 with the exact result of 70.48% and 69.09%. The conclusions of the research revealed that the children were active in following the physical education learning. The activeness level was influenced by two factors: the internal factors which is the existing conditions of the children such as mental retardation low intelligence, interests, and less confident. While the external factors came from the outside conditions such as teachers, environmental, infrastructure and facilities. The researchers suggested that the teachers should be more creative in packaging the learning activities in order to create an active and fun atmosphere so that children can receive the teaching materials. Further for the school party should add more adaptive physical education lectures at each meeting so that students more understand the needs of education for children with the special needs. --- Siswa tunagrahita merupakan siswa yang spesial baik dalam karakteristiknya maupun dalam proses belajar mengajarnya. Keaktifan anak dalam mengikuti pembelajaran menjadi penting untuk diamati agar dapat mengetahui kemampuan anak dalam menyerap materi ajar. Dengan mengetahui keaktifan anak maka guru dapat memberikan teknik pembelajaran yang tepat digunakan agar anak menjadi aktif belajar dan menciptakan suasana pembelajaran yang menyenangkan. Fokus masalah penelitian ini adalah bagaimana tingkat keaktifan anak tunagrahita dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani di SLB N 2 Pemalang. Tujuan penelitian untuk mengetahui tingkat keaktifan anak tunagrahita dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani di SLB Negeri 2 Pemalang tahun 2016. Populasi penelitian ini adalah anak SD SLB N 2 Pemalang kategori kelas C (Tunagrahita) tahun 2016 yang berjumlah 77 orang. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik Purposive sampling, yaitu pengambilan sampel secara sengaja sesuai dengan persyaratan sampel yang diperlukan. Sampel yang digunakan adalah anak SD tunagrahita dengan kategori ringan yang berjumlah 24 anak dimana setiap kelas diambil 4 anak. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dan menggunakan deskriptif persentase sebagai data sekunder. Dengan menggunakan metode survey. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode wawancara, dokumentasi serta observasi. Bentuk analisis data penelitian ini adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat keaktifan anak SD tunagrahita dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani di SLB N 2 Pemalang tahun 2016 dapat dikatakan baik, dari hasil yang diperoleh menunjukkan persentase sebesar 69,79 %. Hasil tersebut merupakan jumlah rata-rata dari dua kali pengamatan yang dilakukan peneliti pada tanggal 9 - 30 Agustus dengan hasil 70,48 % dan 69,09 %. Simpulan dalam penelitian ini adalah anak aktif dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani. Keaktifan dipengaruhi oleh dua faktor yaitu faktor internal yakni kondisi yang ada pada diri anak tunagrahita seperti; intelegensi yang rendah, minat anak yang berbeda-beda, kurang percaya diri. Sedangkan faktor eksternal yakni berasal dari luar anak tunagrahita seperti; guru, lingkungan, sarana dan prasarana. Saran dari peneliti adalah guru harus lebih kreatif dalam mengemas suatu pembelajaran agar tercipta suasana aktif dan menyenangkan sehingga anak lebih maksimal dalam menerima materi ajar. Selanjutnya kepada pihak sekolah untuk menambah guru pendidikan jasmani kepada dinas terkait. Serta kepada Fakultas Ilmu Keolahragaan prodi PJKR untuk memaksimalkan perkuliahan pendidikan jasmani adaptif pada setiap pertemuan agar mahasiswa lebih memahami kebutuhan pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: Activeness, Physical Education, Intellectual Disability, Keaktifan, Pendidikan Jasmani, Tunagrahita
Subjects: O Sport > Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi > Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi ( S1 )
O Sport > Ilmu Keolahragaan
O Sport > Education, Training, Research
Fakultas: Fakultas Ilmu Keolahragaan > Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi, S1
Depositing User: Users 7 not found.
Date Deposited: 30 Oct 2017 17:28
Last Modified: 30 Oct 2017 17:28
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/26981

Actions (login required)

View Item View Item