PENGEMBANGAN BAHAN AJAR IPA BERBASIS KOMPLEMENTASI AYAT-AYAT SAINS QURAN PADA POKOK BAHASAN SISTEM TATA SURYA


Diena Shulhu Asysyifa , 4201412055 (2016) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR IPA BERBASIS KOMPLEMENTASI AYAT-AYAT SAINS QURAN PADA POKOK BAHASAN SISTEM TATA SURYA. Under Graduates thesis, Universitas Negeri Semarang.

[thumbnail of 4201412055.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview

Abstract

Bahan ajar IPA berbasis komplementasi ayat-ayat sains Qur‟an merupakan salah satu inovasi dalam pengembangan bahan ajar pembelajaran. Terdapat berbagai macam ayat Qur‟an yang memiliki keterkaitan dengan IPA sehingga sangat mendukung untuk dikembangkan bahan ajar yang terintegrasi dengan ayat sains Qur‟an. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan bahan ajar yang mampu memecahkan pandangan dikotomik siswa terhadap dualisme keilmuan sehingga nilai-nilai religius pada siswa berkembang seiring dengan peningkatan nilai akademiknya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D). Penelitian ini memodifikasi model prosedural yang diadaptasi dari pengembangan perangkat model 4D yaitu Define, Design, Development dan Disseminate. Instrumen penelitian ini berupa lembar validasi produk, lembar angket kualitas bahan ajar yang menggunakan skala Likert yang dibuat dalam bentuk ceklist, lembar soal pretetst-posttes, lembar angket penilaian sikap, lembar observasi keterampilan serta lembar angket respon siswa. Kelayakan bahan ajar didapat dengan uji kelayakan oleh ahli. Keefektifan bahan ajar didapat dari uji keterbacaan siswa , pretest dan posttest hasil belajar pengetahuan maupun sikap serta penilaian keterampilan siswa dengan lembar observasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil dari penelitian ini berupa bahan ajar IPA berbasis komplementasi ayat sains Qur‟an pada materi Sistem Tata Surya kelas VIII SMP/MTs, kualitas bahan ajar IPA berdasarkan penilaian ahli berada pada kategori Sangat Layak pada masing-masing aspek yaitu 4,00 pada Aspek materi, 3,56 pada aspek metodologi, 3,78 pada aspek filosofi dan 3,67 pada aspek strategi. Bahan ajar mudah dipahami oleh siswa dengan hasil uji keterbacaan 63,85%. Uji gain pengetahuan siswa didapatkan 0,55 dan 0,61 untuk sikap berada pada kriteria sedang. Sikap siswa pada aspek religius dan adil telah membudaya sedangkan sikap jujur dan tanggungjawab mulai berkembang. Keterampilan siswa berada pada kategori baik. Respon siswa terhadap bahan ajar pada uji skala kecil dan uji skala besar berada pada kategori Baik dengan masing-masing skor sebesar 77,15% dan 84,43%. Hasil tersebut menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan diterima oleh siswa. --------------------------------------- ABSTRACT Teaching material of science based on complementation of science Quran verse is one of the innovations in the development of teaching materials. There are various kinds of Quranic verses that have relevance to the science so strongly in favor of developed teaching materials that is integrated with science verses of the Quran. The purpose of this study was to obtain a teaching materials capable of solving dichotomous view of students' scientific dualism that religious values in students developed along with increased academic value. The method used in this research is the Research and Development (R & D). This study is adapted to modify the procedural model of development of the 4D model is Define, Design, Development and Disseminate. The instrument of this research is the validation sheet products, sheet quality questionnaire teaching materials that uses a Likert scale was made in the form of a checklist, a booklet pretest-posttest, attitude assessment questionnaire sheet, sheets observation skills and sheet student questionnaire responses. The worthiness of the teaching materials obtained with feasibility studies by experts. The effectiveness of the teaching materials obtained from students readability test, pretest and posttest cognitive achievement and student attitudes and skills assessment of students with the observation sheet. Data analysis techniques used in this study used quantitative descriptive analysis. The results of this research is a teaching materials of science based on complementation of science Quran verses on the material of the Solar System class VIII SMP / MTs, teaching materials quality by expert assessment that are in the category of Most Worth on each aspect that is 4.00 on the material aspect, 3.56 on the methodological aspects, the aspects of the philosophy of 3.78 and 3.67 on aspects of strategy. Teaching materials easily understood by students with 63.85% readability test results. Test results of students gain test of understanding is 0.55 and 0.61 is attitude was obtained on medium categories. Rate attitudes of students at the religious aspect and the fair has become a culture, while being honest and responsibilities has begun to develop. Assessment skills of students that are in either category. Students response to the teaching materials obtained on a small scale and large-scale test in the category Positive with respective scores of 77.15% and 84.43%. These results indicate that the developed product is received by the students.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: bahan ajar IPA, komplementasi ayat-ayat sains Quran, sistem tata surya. teaching materials of science, complementation verses of Quran sciences, the solar system
Subjects:
Fakultas: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > Pendidikan Fisika, S1
Depositing User: Users 98 not found.
Date Deposited: 09 Oct 2017 12:35
Last Modified: 09 Oct 2017 12:35
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/26686

Actions (login required)

View Item View Item