PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LINKED COURSES UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR ASOSIATIF-KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA SMP


Fifi Kartika Dewi , 4201411093 (2015) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LINKED COURSES UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR ASOSIATIF-KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA SMP. Under Graduates thesis, UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG.

[thumbnail of 4201411093-s.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview

Abstract

The aim of this research was to find out the implementation of linked courses model effectiveness in increasing assosiative-critical thinking skills and student achievement in junior high school. The design used in this research is one group pre- test-post-test design. This research took VIIth grade of SMP Kartika III-1 as research population. The sample was taken by purposive sampling technique, VII B and VII D were chosen. The data collection was done by documentation, test, and observation. The effective indicators in this research was inspected from : 1) average marks of associative-critical thinking skills and student achievement post-test, 2) students activity reflecting the associative-critical thinking skills, 3) learning completeness. Statistical test used were : 1) normalized gain test used to find out the number and category of associative-critical thinking skills and student achievement enhancement, 2) t test aimed to find out the signifance of influence given by linked courses model to the samples, 3) learning completeness test aimed to find out the achievement of student learning completeness compared to KKM (Minimum Complete Criteria) of VIIth grade natural science subject in SMP Kartika III-1 of 60. Research results show that : 1) average marks of associative-critical thinking skills and student achievement post-test is 62.55, 2) associative-critical thinking skills and student achievement increase in medium category shown by g factor of 0.53, 3) students have reached the learning completeness already. Based on the research result, it can be concluded that the implementation of linked courses model can upgrade the associative-critical thinking skills and student achievement in junior high school. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektivan penerapan model pembelajaran linked courses dalam meningkatkan kemampuan berpikir asosiatif- kritis dan hasil belajar siswa. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah one group pre-test-post-test desaign. Populasi penelitian adalah siswa kelas VII SMP Kartika III-1 tahun ajaran 2014/2015. Sampel penelitian diambil dengan teknik purposive sampling, diperoleh kelas VII B dan VII D. Pengumpulan data dilakukan dengan metode dokumentasi, tes dan observasi. Indikator efektif dalam penelitian ini dilihat dari : 1) nilai posttest kemampuan berpikir asosiatif-kritis dan hasil belajar, 2) aktivitas siswa yang mencerminkan kemampuan berpikir asosiatif-kritis, 3) ketuntasan belajar. Uji statistik yang digunakan adalah : 1) uji gain ternormalisasi untuk mengetahui besar dan kategori peningkatan kemampuan berpikir asosiatif-kritis dan hasil belajar, 2) uji t untuk mengetahui signifikansi pengaruh yang diberikan oleh model pembelajaran linked courses, 3) uji ketuntasan belajar untuk mengetahui pencapaian ketuntasan belajar siswa dibandingkan dengan KKM mata pelajaran IPA kelas VII SMP Kartika III-1, yaitu 60. Hasil penelitian menunjukkan bahwa : 1) rata- rata nilai posttest kemampuan berpikir asosiatif-kritis dan hasil belajar siswa sebesar 62,55, 2) peningkatan kemampuan berpikir asosiatif-kritis dan hasil belajar siswa dalam kategori sedang dengan faktor gain sebesar 0,53, 3) siswa telah mencapai ketuntasan belajar. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran linked courses efektif meningkatkan kemampuan berpikir asosiatif-kritis dan hasil belajar siswa SMP.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: Linked Courses, Associative Thinking, Critical Thinking, Student Achievement Linked Courses, Berpikir Asosiatif, Berpikir Kritis, Hasil Belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QC Physics
Fakultas: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > Pendidikan Fisika, S1
Depositing User: imanda fachruddin unnes
Date Deposited: 14 Nov 2015 09:08
Last Modified: 14 Nov 2015 09:08
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/22530

Actions (login required)

View Item View Item