BAHASA DHAGELAN KETOPRAK KONYIK PATI


Sri Listiadah, 2601410077 (2015) BAHASA DHAGELAN KETOPRAK KONYIK PATI. Under Graduates thesis, UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG.

[thumbnail of 2601410077-S.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Seniman dhagelan, termasuk seniman dhagelan ketoprak merupakan orang yang berprofesi menghibur khalayak dengan lelucon. Seniman dhagelan ketoprak Konyik Pati melawak dengan menggunakan bahasa Jawa. Lelucon yang dituturkan terpengaruh dialek Pati dan idiolek penutur, kadang mereka juga mencampurkan kode bahasa lain dalam tuturannya. Hal ini mengakibatkan terjadinya kekhasan bahasa pada seniman dhagelan ketoprak Konyik Pati. Berdasarkan hal tersebut, peneliti memaparkan karakteristik dan fungsi sosial pemakaian bahasa seniman dhagelan ketoprak Konyik Pati. Pemakaian bahasa tersebut merupakan tuturan seniman dhagelan ketika sedang melawak di panggung ketoprak. Pendekatan yang digunakan yaitu pendekatan teoretis dan metodologis. Pendekatan teoretis yang digunakan adalah pendekatan sosiolinguistik, sedangkan pendekatan metodologis yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Data diperoleh dari VCD hasil rekaman pergelaran ketoprak Konyik Pati yang sudah dikomersilkan. Data diperoleh menggunakan metode simak dengan teknik SBLC (Simak Bebas Libat Cakap), yaitu dengan menyimak VCD dan teknik catat dengan menuliskan data pada kartu data. Data dianalisis menggunakan metode padan dengan dua prosedur yaitu analisis selama proses pengumpulan data dan analisis setelah proses pengumpulan data kemudian dipaparkan menggunakan metode informal. Hasil penelitian yang diperoleh berupa (1) karakteristik bahasa dhagelan berwujud kalimat idiolek “aku malah kudu ngguyu” „saya jadi ingin tertawa‟, kata sapaan, campur kode, permainan kata berupa kerata basa dan cangkriman wancah yang diplesetkan, kata tiruan bunyi, pemendekan kata yang menyeluruh pada tuturan, dan kata ubahan khas | nak „jika‟, mbuk „kamu lakukan‟, saithik, „sedikit‟ lapo „apa yang kamu perbuat‟|, (2) fungsi sosial tuturan seniman dhagelan, yaitu fungsi meledek, fungsi humor, fungsi menyindir, fungsi menyuruh, fungsi mengancam, fungsi menasihati, fungsi mengharap, dan fungsi khayal. Hasil penelitian ini diharapkan bisa menjadi acuan yang baik bagi penelitian selanjutnya tentang bahasa humor mengenai wujud pemakaian bahasa serta proses pembentukannya. Penelitian dengan kajian berbeda seperti kajian pragmatik mengenai implikatur maupun pelanggaran prinsip-prinsip kesantunan dalam humor dhagelan ketoprak maupun dhagelan lain juga masih sangat diperlukan. Seniman dhagelan, kalebu seniman dhagelan ketoprak mujudake pawongan sing pagaweyane nglipur pamiyarsa kanthi guyonane. Seniman dhagelan kethoprak Konyik Pati ndhagel nganggo basa Jawa. Anggone ndhagel kaperbawan dialek Pati lan idiolek seniman dhagelan dhewe, kadhang kala para seniman uga nyampur kode basa liya ing tetembungane. Kahanan iki ndadekake basane seniman dhagelan kethoprak Konyik Pati dadi beda saka dhagelan liyane. Adhedhasar alesan kasebut, paneliti njlentrehake ciri lan fungsi sosial panganggone basa seniman dhagelan kethoprak Konyik Pati. Panganggone basa sing dimaksut mujudake tetembungan seniman dhagelan nalika ndhagel ing panggung kethoprak. Pendekatan kang digunakake yaiku pendekatan teoretis lan metodologis. Pendekatan teoretis kang digunakake yaiku pendekatan sosiopragmatik, dene pendekatan metodologis kang digunakake yaiku deskriptif kualitatif. Data dijupuk saka VCD sing isine rekaman maine kethoprak Konyik Pati sing wis akeh didol. Data diklumpukake nganggo metode simak kanthi teknik SBLC (Simak Bebas Libat Cakap), yaiku nyemak VCD, lan teknik catat kanthi nulis data ana ing kertu data. Data dianalisis nganggo metode padan kanthi rong lampahan yaiku sanalika lan sabanjure data diklumpukake. Asil analisis data banjur dijlentrehna nganggo metode informal. Asil saka panaliten iki awujud (1) ciri basa dhagelan awujud ukara idiolek “aku malah kudu ngguyu” , tembung sesulih purusa (penyeluk), campur kode, othak-athik tembung awujud kerata basa lan cangkriman wancah sing diplesetna, tembung paniru swara, tembung cekakan sing rata sajroning pacelathon, lan tembung owahan kusus | nak „yen‟, mbuk „sing koklakoni‟ , saithik, „sithik‟ lapo „apa sing koklakoni‟|, (2) fungsi sosial micarane seniman dhagelan, yaiku fungsi ngenyek, fungsi guyonan, fungsi nyindhir, fungsi ngongkon, fungsi ngancem, fungsi nuturi, fungsi ngarep-arep, lan fungsi ora sakmesthine. Asil panaliten iki dikarepake bisa nambahi pamrayoga panaliten sabanjure babagan basa guyonan ngenani wujud panganggone basa sarta proses kedadeane. Panaliten kanthi kajian sing beda kayata kajian pragmatik babagan implikatur utawa pelanggaran prinsip-prinsip kesantunan sajrone guyonan dhagelan kethoprak utawa dhagelan liyane uga isih banget diperlokna.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: pemakaian bahasa, seniman dhagelan, ketoprak Konyik Pati
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures > PI1 Indonesia > Javanese Language and Literature
Fakultas: Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1)
Depositing User: sumarsono mahasiswa unnes
Date Deposited: 13 Nov 2015 17:06
Last Modified: 13 Nov 2015 17:06
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/22168

Actions (login required)

View Item View Item