BUKU CERITA DAN BONEKA JARI SEBAGAI MEDIA PENGENALAN BAHASA JAWA PADA ANAK USIA PRASEKOLAH DI KOTA TEGAL


Anisah Farah, 2601411017 (2015) BUKU CERITA DAN BONEKA JARI SEBAGAI MEDIA PENGENALAN BAHASA JAWA PADA ANAK USIA PRASEKOLAH DI KOTA TEGAL. Under Graduates thesis, UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG.

[thumbnail of 2601411017-S.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Penelitian ini didasari semakin rendahnya penggunaan dialek Tegal di Kota Tegal. Banyak orang tua dan para pendidik beralih menggunakan bahasa Indonesia saat berkomunikasi dengan anak didiknya. Hal ini menjadikan generasi muda khususnya anak-anak jarang mengenal bahasa Jawa. Berdasarkan keadaan tersebut, maka penelitian ini mengembangkan media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa dialek Tegal. Permasalahan tersebut dirinci menjadi tiga rumusan masalah, yaitu (1) kebutuhan apa saja yang diperlukan para pendidik dan orang tua siswa terhadap media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa untuk anak usia prasekolah di Kota Tegal, (2) bagaimana prototipe media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa dan (3) bagaimana validasi prototipe media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui kebutuhan para pendidik dan orang tua siswa terhadap media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa untuk anak usia prasekolah di Kota Tegal, menyusun prototipe desain media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa, serta mendeskripsikan hasil validasi prototipe terhadap boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa di Kota Tegal. Penelitian ini menggunakan pendekatan pengembangan Research and Development, meliputi analisis potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, dan revisi desain. Instrumen penelitian ini adalah angket kebutuhan guru dan orang tua siswa serta angket uji ahli. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik angket. Teknik analisis data menggunakan teknik deskriptif kualitatif. Penelitian ini menghasilkan media boneka jari dan buku cerita berbahasa Jawa dialek Tegal yang sesuai dengan kebutuhan guru dan orang tua siswa. Buku cerita tersebut berisi tiga tema yaitu angka, warna, anggota badan, dan aktivitas sehari-hari dalam bahasa Jawa. Buku tersebut dipenuhi dengan ilustrasi dan pewarnaan yang menarik. Selanjutnya, boneka jari dan buku cerita diujikan kepada ahli dan pengguna. Hasil saran perbaikan dari penguji meliputi, pemilihan kosakata dan kesesuaian gambar. Saran yang dapat disampaikan berdasarkan penelitian ini, yaitu (1) media pembelajaran ini sangat praktis karena dapat digunakan di sekolah maupun di rumah, (2) meningkatkan perkembangan bahasa pada anak, sehingga membantu anak dalam bersosialisasi dengan lingkungannya, (3) dan dapat dikembangkan oleh peneliti lain. Akeh wong Tegal kang wis ora nggunakake dialek Tegal nalika guneman. Luwih-luwih guru malih nggunakake basa Indonesia nalika srawung karo muride. Babagan iki ndadekake generasi kanoman mligine bocah-bocah arang sing bisa basa Jawa. Miturut kahanan kasebut, mula kanggo ngenalake basa Jawa tumrap bocah bocah, panaliten iki ngrembakakake media boneka jari lan buku crita basa Jawa dialek Tegal. Undering panaliten iki, yaiku (1) apa wae kabutuhan kang diperlokake para guru lan wong tuwa siswa tumrap media boneka jari lan buku crita basa Jawa kanggo anak usia prasekolah ing Kota Tegal, (2) kepiye prototipe media boneka jari lan buku crita basa Jawa, lan (3) kepiye validasi prototipemedia boneka jari lan buku crita basa Jawa. Ancas panaliten iki yaiku kanggo mangerteni kabutuhan para guru lan wong tuwa siswa tumrap media boneka jari lan buku crita basa Jawa kanggo anak usia prasekolah ing Kota Tegal, ngrantam prototipe desain media boneka jari lan buku crita basa Jawa, sarta njlentrehake asil validasi prototipe tumrap boneka jari lan buku crita basa Jawa ing Kota Tegal. Panaliten iki adhedhasar panaliten pengembangan Research and Development kang nyakup analisis potensi masalah, ngumpulake data, desain produk, validasi desain, lan revisi desain. Instrumen panaliten iki yaiku angket kabutuhan guru lan wong tuwa siswa, sarta angket uji ahli. Kanggo nglumpukake data nggunakake teknik angket. Teknik analisis data nggunakake teknik deskriptif dan kualitatif. Panaliten iki ngasilake media boneka jari lan buku crita basa Jawa dialek Tegal kang jumbuh karo kabutuhane guru lan wong tuwa siswa. Buku crita kasebut kaperang dadi telung tema, yaiku angka & warna, perangane awak, lan pakulinan sedina-dina ing basa Jawa. Buku kasebut kapepaki kanthi ilustrasi lan pewarnaan kang nengsemake. Sabanjure, boneka jari lan buku crita diujiake marang ahli lan panganggo. Asiling pamrayoga saka penguji yaiku pamilihing tembung, lan jumbuhe gambar. Miturut asil panaliten kasebut, panyaruwe saka panulis yaiku (1) media pembelajaran iki ringkes amarga bisa digunakake ing sekolah lan uga ing omah, (2) kanggo ngundhakake pangrembakaning basa tumrap anak, saengga bisa mbiyantu anak anggone sesrawungan karo sakiwa tengene, (3) lan media pembelajaran iki isih bisa dirembakaake dening panaliti liyane.

Item Type: Thesis (Under Graduates)
Uncontrolled Keywords: boneka jari, buku cerita, anak usia prasekolah.
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures > PI1 Indonesia
P Language and Literature > PZ Childrens literature
Fakultas: Fakultas Bahasa dan Seni > Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa (S1)
Depositing User: muhamad slamet unnes
Date Deposited: 13 Nov 2015 09:01
Last Modified: 25 Jan 2016 14:04
URI: http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/22062

Actions (login required)

View Item View Item